Thursday, December 6, 2012

SENTIASA DI CINTAI ALLAH SWT

Assalamualaikum wbt.

Innalhamdalillahi nahmaduhu wanasta’iinuhu wanastaghfiruhu Wana’udzubiillah minsyurruri ‘anfusinaa waminsayyi’ati ‘amaalinnaa Manyahdihillah falah mudhillalah Wa man yudhlil falaa haadiyalah Wa asyhadu allaa ilaaha illallaah wahdahu laa syariikalah wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhu wa rasuuluh.

[Segala puji bagi Allah yang hanya kepadaNya kami memuji, memohon pertolongan, dan mohon keampunan. Kami berlindung kepadaNya dari kekejian diri dan kejahatan amalan kami. Barang siapa yang diberi petunjuk oleh Allah maka tidak ada yang dapat menyesatkan, dan barang siapa yang tersesat dari jalanNya maka tidak ada yang dapat memberinya petunjuk. Dan aku bersaksi bahwa tiada sembahan yang berhak disembah melainkan Allah saja, yang tiada sekutu bagiNya. Dan aku bersaksi bahwa Muhammad adalah hambaNya dan RasulNya.]


Baiklah kita teruskan pada tajuk kita pada hari ini,semua orang tentu menginginkan agar dikasihi dan dicintai,apalagi kalau yang mencintai dan mengasihinya itu adalah Allah swt,tentu kita berasa bahagia bukan?yerlah sebagai hamba yang begitu hina tetapi mendapat cinta dan kasihan daripada tuan kita sendiri.Allah swt telah menciptakan dan mengasihi serta memberi begitu banyak nikmat kepada setiap hambanya.tetapi dasar manusia ia rela berkorban apa sahaja demi merebut cinta daripada hati sesame manusia,agar orang yang dikehendaki mencintai dan mengasihinya.namun,seandainya hal tersebut untuk Allah,mereka enggan untuk melakukannya,malahan mereka masih juga sering melakukan kejahatan dan melanggar segala larangan Allah swt,masyaAllah…pernah tak sedikit kita semua terfikir betapa kita telah mengkhianati tuan yang banya berjasa pada kita dengan mengingkari semua yang telah dia aturkan dan rencanakan.hamba apakah kita ini?bagaimana orang sedemikian akan dicintai dan dikasihi oleh Allah swt.

Hamba Allah yang sentiasa mencintai Allah swt,akan sentiasa merinduiNya,saban malam ia bangun untuk melafazkan ayat-ayat cinta buat penciptaNya.dia begitu rindukan kekasihNya,5 kali sehari ia berjumpa denganNya,bercerita dan memuji dengan puji-pujian.betapa suburnya cinta pada Allah swt.

Bagi orang ingin agar dicintai oleh Allah sw,sebagai mana cintaNya pada RasulNya SAW,maka nabi menganjurkan kita membaca doa sebagaimana yang dibaca oleh Nabi Daud A.S iaitu

“Ya Allah aku memohon kepada-Mu ,kecintaan-Mu dan kecintaan orang-orang yan mencintai-Mu dan aku memohon kepada-Mu amal perbuatan yang dapat menyampaikan aku kepada kecintaan-Mu.Ya Allah,jadikanlah rasa cinta kepada-Mu itu lebih aku sukai dari diriku sendiri,keluargaku dan dari air yang sejuk”


No comments:

Post a Comment