Thursday, December 27, 2012

MENCARI REZEKI YANG HALAL

Assalamualaikum wbt.

Innalhamdalillahi nahmaduhu wanasta’iinuhu wanastaghfiruhu Wana’udzubiillah minsyurruri ‘anfusinaa waminsayyi’ati ‘amaalinnaa Manyahdihillah falah mudhillalah Wa man yudhlil falaa haadiyalah Wa asyhadu allaa ilaaha illallaah wahdahu laa syariikalah wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhu wa rasuuluh.

[Segala puji bagi Allah yang hanya kepadaNya kami memuji, memohon pertolongan, dan mohon keampunan. Kami berlindung kepadaNya dari kekejian diri dan kejahatan amalan kami. Barang siapa yang diberi petunjuk oleh Allah maka tidak ada yang dapat menyesatkan, dan barang siapa yang tersesat dari jalanNya maka tidak ada yang dapat memberinya petunjuk. Dan aku bersaksi bahwa tiada sembahan yang berhak disembah melainkan Allah saja, yang tiada sekutu bagiNya. Dan aku bersaksi bahwa Muhammad adalah hambaNya dan RasulNya.]


Alhamdulillah,segala puji bagi Allah swt,tuhan sekalian Alam…bertemu lagi kita setelah beberapa hari kita tidak dapat berkongsi ilmu di lapangan blog ini,dengan kesibukkan tugasan seharian memungkinkan saya untuk sama sama berkongsi secebis ilmu dengan anda semua,Selamat sejahtera dan selamat pagi saat ini buat anda yang sedang menatap blog ini,sebelum itu kita mulakan pagi yang indah ini dengan doa dhuha..berikut adalah doanya,

Allahumma Innadh Dhuha-A Dhuha-Uka
Wal Bahaa-A Bahaa-Uka
Wal Jamaala Jamaaluka
Wal Quwwata Quwatuka
Wal Qudrata Qudratuka
Wal Ishmata Ishmatuka

Allahuma Inkaana Rizqi Fis Samma-I Fa Anzilhu
Wan Inkaana Fil Ardhi Fa-Akhrijhu
Wa Inkaana Mu’asiran Fayassirhu
Wa Inkaana Haraaman Fathahhirhu
Wa Inkaana Ba’idan Fa Qaribhu
Bihaqqiduhaa-Ika Wa Bahaaika
Wa Jamaalika Wa Quwwatika Wa Qudratika
Aatini Maa Ataita Min’Ibadikash Shalihin

Ya Allah
Sesungguhnya Waktu Dhuha itu DhuhaMU
Kecantikannya KecantikanMU
Keindahannya KeindahanMU
Kekuatannya KekuatanMU
Kekuasaannya KekuasaanMU
Perlindungannya PerlindunganMU

Ya Allah
Jika rezeki masih di langit, turunkanlah
Jika di bumi, keluarkanlah
Jika sukar, permudahkanlah
Jika haram, sucikanlah
Jika jauh, dekatkanlah

Berkat waktu Dhuha
KecantikanMU, keindahanMU
KekuatanMU, kekuasaanMU
Limpahkan kepadaku segala
Yang Engkau telah limpahkan
Kepada hamba-hambaMU yang soleh….Amin


Jadikanlah doa ini sebagai amalan kita pada setiap pagi,semoga dengan doa ini akan Allah swt permudahkan segala urusan kita pada setiap hari-hari yang akan kita tempuhi.

Baiklah hari ni seperti biasa saya akan berkongsi dengan anda semua tentang satu tajuk iaitu mencari rezeki yang halal,mungkin anda semua sudah biasa mendengar tajuk ini bukan?Cuma pada kali ini saya ingin berkongsi pada persfektif diri saya sendiri.Dalam melalui denai kehidupan kita sebagai seorang hamba Allah kita hendaklah sentiasa berusaha untuk mendapatkan rezeki yang halal dan bersih daripada larangan Allah,atau yang mempunyai unsur syubhat padanya,supaya makanan,minuman,pakaian yang kita perolehi itu menjadi halal yang shirfi iaitu halal seratus persen.Mudah-mudahan apa yang kita nikmati itu akan beroleh keberkatan oleh Allah swt dan diberikan pahala pula kerananya.

Kadangkala kita ini sebagai hamba yang mudah lupa akan kepentingan mencari rezeki halal,hati jahat kita kadang kadang mudah mempengaruhi kita agar melanggar perintah Allah swt,kita mula mencari rezeki haram,dengan niat untuk mencapai hasil yang berlipatkali ganda sebagai contoh kita berjudi,bertenung nasib dan menikam nombor ekor.Semua kerja-kerja jahat ini amat dikutuk oleh Allah swt malah Allah swt menyuruh mereka yang pernah melakukan amalan tersebut agar bertaubat.

Kita mudah berasa cemburu dengan orang lain yang memiliki segala-galanya seperti memiliki i-pad baru,kereta baru,rumah baru namun kita lupa bahawa segala kesenangan yang Allah berikan kepada mereka itu adalah sebagai ujian untuk mengukur sejauh mana kesyukuran mereka kepada nikmat-nikmat Allah tersebut.Mereka seharusnya bertanya kepada diri sendiri daripada hasil manakah mereka memiliki nikmat-nikmat tersebut.Apakah dengan nikmat rezeki yang haram mereka miliknya?Sebagai manusia yang diberikan Allah swt akal yang cerdik kita seharusnya tidak menjadi buta hati untuk memiliki harta yang bersumberkan harta yang haram.

Allah swt berfirman

maksudnya:

“Wahai orang yang beriman ,makanlah di antara rezeki yang baik-baik yang kami berikan kepadamu dan bersyukurlah kepada Allah,jika kamu benar-benar hanya kepadanya kamu menyembah”
QS:Al-Baqarah :172

No comments:

Post a Comment