Thursday, December 13, 2012

BERDOALAH KEPADA ALLAH

Assalamualaikum wbt.
Innalhamdalillahi nahmaduhu wanasta’iinuhu wanastaghfiruhu Wana’udzubiillah minsyurruri ‘anfusinaa waminsayyi’ati ‘amaalinnaa Manyahdihillah falah mudhillalah Wa man yudhlil falaa haadiyalah Wa asyhadu allaa ilaaha illallaah wahdahu laa syariikalah wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhu wa rasuuluh.

[Segala puji bagi Allah yang hanya kepadaNya kami memuji, memohon pertolongan, dan mohon keampunan. Kami berlindung kepadaNya dari kekejian diri dan kejahatan amalan kami. Barang siapa yang diberi petunjuk oleh Allah maka tidak ada yang dapat menyesatkan, dan barang siapa yang tersesat dari jalanNya maka tidak ada yang dapat memberinya petunjuk. Dan aku bersaksi bahwa tiada sembahan yang berhak disembah melainkan Allah saja, yang tiada sekutu bagiNya. Dan aku bersaksi bahwa Muhammad adalah hambaNya dan RasulNya.]


Syukur Alhamduilillah sekali lagi kita dipertemukan pada entri blog mukmin perkasa pada hari ini,semoga dengan apa yang telah saya kongsikan di blog ini dapat menjadi panduan dalam kehidupan kita sehari-harian,walaupun tidak sebanyak mana yang dapat saya berikan namun saya harap kita semua dapat sama-sama memperkasakan diri kita agar menjadi seorang mukmin yang perkasa dunia dan akhirat,in shaa Allah.
Baiklah hari ni saya nak berkongsi dengan anda semua tentang tajuk “Berdoalah kepada Allah”santai sahaja tajuk saya pada hari ini ya.saya suka dengan tajuk-tajuk yang santai begini.sebab ia mudah untuk kita fahami,dan saya berharap anda yang membacanya tidak berasa jemu.

Kita dianjurkan agar sentiasa berdoa kepada Allah dengan memohon semua hajat kita kepadaNya.Allah menyuruh kita agar meminta segala kemahuan yang kita mahukan hanya padaNya.Kita dianjurkan agar sentiasa mengingatkan Allah supaya Allah akan selalu mengingatkan kita.Bagaimanakah kita boleh mengingatkan Allah?...bagi saya ingatlah Allah pada saat kita senang dan bahagia,bukanlah pada saat kita bahagia sahaja kita patut mengingatkan Allah malah pada saat kita sempit dan sukar juga kita patut mengingatkanNya.Bila kita senang dan bahagia kita patut bersyukur pada Allah,kerana Dialah yang telah mengurniakan kita kesenangan,Saat kita ditimpa kesusahan dan kesulitan,kita juga haruslah bersyukur barangkali dengan kesusahan itu adalah sebagai penghapus dosa-dosa yang telah lalai kita lakukan.Selain itu segala kesulitan yang telah Allah swt timpakan pada kita itu adalah sebagai ujian kerana kita telah melupakanNya,ini semua adalah agar kita kembali mengingatkanNya semula.Maka itu adalah rahmat yang besar yang menunjukkan bahawa Allah mencintai kita.

Saat kita menyeru kepada Allah dengan doa yang tulus ikhlas yakinilah bahawa Allah swt akan memakbulkan segala hajat dan permohonan kita.asalkan perkara yang kita pohonkan itu dari perkara yang baik-baik,samada bagi diri kita ataupun orang lain.kita ditegah dari memohon perkara-perkara yang memudaratkan atau membahayakan diri sendiri atau orang lain.Kita juga dilarang memohon dan meminta perkara-perkara yang diharamkan kerana yang demikian bukan sahaja ditolak oleh Allah swt malah kita dimurkaiNya.

Bersabarlah saat memohon doa kepada Allah,kita harus bersabar dalam menunggu pengabulannya,janganlah kita sampai bersungut kiranya doa kita tidak dimakbulkan Allah dengan kadar yang segera.kita haruslah bertenang dan memohon terus tanpa berputus asa.Bersangka baiklah pada Allah bahawa doa kita pasti akan dimakbulkan.InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment