Wednesday, January 2, 2013

SAYANGNYA ALLAH PADA KITA

Assalamualaikum wbt.

Innalhamdalillahi nahmaduhu wanasta’iinuhu wanastaghfiruhu Wana’udzubiillah minsyurruri ‘anfusinaa waminsayyi’ati ‘amaalinnaa Manyahdihillah falah mudhillalah Wa man yudhlil falaa haadiyalah Wa asyhadu allaa ilaaha illallaah wahdahu laa syariikalah wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhu wa rasuuluh.

[Segala puji bagi Allah yang hanya kepadaNya kami memuji, memohon pertolongan, dan mohon keampunan. Kami berlindung kepadaNya dari kekejian diri dan kejahatan amalan kami. Barang siapa yang diberi petunjuk oleh Allah maka tidak ada yang dapat menyesatkan, dan barang siapa yang tersesat dari jalanNya maka tidak ada yang dapat memberinya petunjuk. Dan aku bersaksi bahwa tiada sembahan yang berhak disembah melainkan Allah saja, yang tiada sekutu bagiNya. Dan aku bersaksi bahwa Muhammad adalah hambaNya dan RasulNya.]


Alhamdulillah bersyukur kita dipertemukan dalam tahun baru masihi 2013…semoga dengan lembaran yang baru ini,kita akan semakin perkasa dalam melalui denai denai kehidupan ini yang sememangnya dipenuhi dengan pelbagai onak dan duri,semoga akan dipertemukan kita dengan pelangi keindahan bernama kebahagiaan.Dikesempatan yang ada ini saya ingin mengucapkan syabas kepada diri anda semua yang kala ini sedang menatap lembaran blog ini,harapan dan doa saya agar anda beroleh kesihatan yang baik dan semakin dewasa dalam membuat pilihan bernama kebaikkan.

Baiklah,saat coretan ini ditulis saya ingin sekali mengucapkan tahniah kepada mereka yang kala ini telah berubah menjadi insan-insan yang mendahulukan agama berbanding dengan manusia yang sering mengutamakan hiburan yang melalaikan.Semoga anda semua diberikan Allah swt kekuatan agar tidak mudah jatuh kembali ke jalan yang sesat dan melalaikan itu.Saya harap anda berubah menjadi insan berguna untuk agama dan berusaha menjadi yang terbaik bukan sahaja di mata manusia tetapi yang lebih penting di mata Allah swt.In Shaa Allah…

Hari ni,saya nak cerita tentang…sayangnya Allah pada kita.Ya tajuk yang cukup ringkas bukan?sayang Allah pada kita tak pernah bertepi seumpama lautan yang cukup luas kasih sayangNya.Namun kita kadang-kadang alpa dan tak pernah menyedari betapa sayangNya cukup mendalam buat setiap hambaNya.Kita tak pernah sedar bahawa Allah telah memberikan kita bermacam-macam rezeki dan nikmat agar orang yang Dia sayang sentiasa akan terus mengEsakannya.Kita tak pernah terfikir bahawa kehidupan yang bahagia itu juga nikmat daripada Allah swt.

Kita diberikan Allah kesihatan yang baik itu juga tanda sayang Allah pada kita.Allah berikan kita pakaian,makanan dan kadangkala Allah berikan kita rezeki yang tak pernah kita jangka.Sayangnya kita sebagai hambaNya mudah lupa kasih sayang Allah.Kita tak pernah nak ucapkan terima kasih pada Allah Yang Maha Memberi.Kita jarang nak bersolat malah kadang-kadang kita buat-buat lupa je bila waktu azan berkumandang menyuruh kita menunaikan solat.Rasa macam takde pape jekan?Cuba kita “check” diri kita hari ni..berapa kali kita berzikir membesarkan Allah?berapa kali kita cuba untuk mengingatkan diri agar sentiasa untuk bersyukur kepada Allah?

Sayangnya Allah pada kita,bila kita buat dosa banyak manapun,besar mana pun Allah tetap akan berikan keampunan dengan syarat kita bertaubat kepadaNya dengan menyesal bersungguh-sungguh atas dosa yang pernah kita lakukan.

Allah swt berfirman:

Dan juga orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri,mereka ingat akan Allah,lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka,dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain Allah?Dan mereka tidak lagi meneruskan perbuatan kejinya itu,sedang mereka mengetahui.
(surah Ali-‘Imran ayat 135)


Akhir sekali,saya nak nukilkan pada anda semua satu ayat,ayat paling saya suka “Walaupun orang lain benci atau tak sayang kita,tapi ingatlah satu je Allah swt tak pernah membenci dan tak pernah tak sayang pada kita,biarlah satu dunia kata kita ni buruk tapi Allah swt tetap kata kita cantik”

No comments:

Post a Comment