Wednesday, December 4, 2013

UJIAN DARIPADA ALLAH SWT

Assalamualaikum wbt.

Innalhamdalillahi nahmaduhu wanasta’iinuhu wanastaghfiruhu Wana’udzubiillah minsyurruri ‘anfusinaa waminsayyi’ati ‘amaalinnaa Manyahdihillah falah mudhillalah Wa man yudhlil falaa haadiyalah Wa asyhadu allaa ilaaha illallaah wahdahu laa syariikalah wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhu wa rasuuluh.

[Segala puji bagi Allah yang hanya kepadaNya kami memuji, memohon pertolongan, dan mohon keampunan. Kami berlindung kepadaNya dari kekejian diri dan kejahatan amalan kami. Barang siapa yang diberi petunjuk oleh Allah maka tidak ada yang dapat menyesatkan, dan barang siapa yang tersesat dari jalanNya maka tidak ada yang dapat memberinya petunjuk. Dan aku bersaksi bahwa tiada sembahan yang berhak disembah melainkan Allah saja, yang tiada sekutu bagiNya. Dan aku bersaksi bahwa Muhammad adalah hambaNya dan RasulNya.]


Pada saat blog ini saya nukilkan hujan sedang turun dengan lebatnya mencurah-curah memanah dada tanah yang kian penuh dengan lecah air serta berterusan membasahinya,seperti tahun-tahun sebelumnya apabila tiba sahaja bulan disember maka kita akan dengar berita mengenai banjir yang akan berlaku melibatkan negeri-negeri pantai timur seperti Kelantan,Terengganu dan Pahang.Pada tahun 2013 ini penduduk negeri Pahang nampaknya sedang menerima ujian banjir khususnya di kuantan,bersabarlah kepada yang sedang mengalaminya,

Hari ni saya ingin berkongsi dengan anda semua pembaca blog saya berkenaan tajuk Ujian daripada Allah swt.Allah itu Maha berkuasa, zat yang sempurna penuh keagungan.Lupakah duhai hati, Allah telah berjanji dalam kalamNya Izzati..
"Adakah kamu mengaku beriman,sedangkan kamu belum diuji?" Maka, hadapilah ujian dengan sejuta kesabaran.
Percayalah, yakinlah sepenuh hatimu.. Hanya Allah bersama-sama mereka yang sabar.Ya apa yang sedang kita lalui pada saat ini hanyalah ujian untuk menguji sejauh mana kesabaran kita dalam menghadapinya selain itu setiap ujian yang berlaku itu adalah untuk menambah keimanan kita kepada Allah swt.

Yakinlah,barangsiapa yang dihatinya ada Allah, dan mengutamakan Allah atas segala apa yang dilakukannya, Allah akan seiringkan pekerjaannya dengan pertolonganNya. Bekerja keraslah engkau untuk hari esokmu yang abadi. Berbekallah dengan amalan yang menguntungkanmu di sana nanti. Ingatlah, sebaik-baik bekalan adalah TAQWA.

Kembalikanlah hati kepada Rabb..Kerana DIA lah pemilik segala yang ‛dimiliki'..Segalanya hanya pinjaman untuk menguji. Kentalkanlah semangat juang.Sudah menjadi sunnatullah bahawa setiap hambaNYA akan diuji.
Namun,setiap ujian daripada Allah kepada setiap dari hambaNYA adalah berbeza.
Aku diuji dengan cara begini,kamu diuji dengan cara begitu dan dia diuji dengan cara demikian. Berbeza semuanya. Jadi tidak ada ruang untuk kita mengatakan yang hanya kita sahaja diuji serta mempunyai masalah dan orang lain tidak.

Kita akan sering diuji dengan pelbagai kesusahan yang kadangkala membuatkan kita mencari sebab mengapa begitu berat ujian daripada Allah swt untuk kita.Tanamkanlah keyakinan dalam hati dengan mengatakan bahawa kita ini adalah insan pilihan Allah yang menerima ujian dengan sepenuh keimanan kita kepada Allah swt.Bersabarlah duhai anda yang sedang diuji...

No comments:

Post a Comment